Digitalt tyveri

Internet crime hacker. The hacker's hand appears from a mobile phone to steal a dollar.

Har du vært utsatt for digitalt tyveri, eller er du redd for at noen kommer til å stjele dine digitale verk? Du har all grunn til å få frynsete nerver, for tyveri av innhold på nett har utviklet seg til å bli en millionindustri.

Aaron Carter er en amerikansk rapper og sanger som tidligere ble saksøkt for å ha stjålet kunstverk til å promotere sin egen kleslinje. En kjendis med mye penger og makt kan demotivere de fleste til å følge opp saken. Kjente firmaer som Disney, Zara, Ford, Khol, Forever 21, ja, til og med Twitter-bots stjeler kunst online. Det får ihvertfall meg til å revurdere et Disney pluss abonnement…

Men nå skal du få litt tips og råd til å finne ut hvordan du både beskytter deg og håndterer tyveri av dine digitale verk – på en smart måte.

seks gode regler

  1. Ta bilder underveis. Du vil kunne bevise at du eier verket, og det er bra å kunne dokumentere prosessen.
  2. Legg inn vannmerke, men unngå tabben med å dekke hele verket ditt!
    Se veiledning her for hvordan du legger inn smarte vannmerker.
  3. Begrens oppløsning. De mest populære formatene for digitalt tyveri er i størrelsesforholdet 16:9, eller full HD (1920 x 1080 px). Dette er den sikreste måten å unngå de fleste digitale tyverier, ettersom bildene ikke egner seg til trykking og annen reprodusering.
    Les mer om størrelser her.
  4. Har du en webside bør du installere plugins som forhindrer høyreklikking, drag-and-drop og muligheten for å ta skjermbilde. Det finnes også apper for mobilvisning. Merk: det er ikke en vanntett løsning, men det filtrerer ut en del forsøk på tyveri.
    Her finner du en god plugin til WordPress-sider: WP Content Copy Protection & No Right Click
  5. Du kan legge inn et transparent filter over bildene i samme format før du laster de opp online. Da kan ikke tyvene høyreklikke eller bruke drag-and-drop for å lagre det.
    Merk: denne løsningen forhindrer ikke muligheten til å ta skjermbilde, og tyvene kan fortsatt finne originalbildet via browsere.
  6. Legg inn informasjon om opphavsrett på alle kanaler og sider du bruker. Gjør det klart og tydelig at besøkende ikke kan bruke bildene uten din tillatelse.

Sjekk plagiat

En av mine lesere (tusen takk, Elisa Ferreira!) tipset om Website Planet som har laget en omfattende artikkel om hvilke verktøy du kan bruke for enkelt sjekke om innholdet ditt er plagiert.
Den finner du her –> 5 free online Plagiarism Checkers

Ulovlig kopiering kan gjøre stor skade på ryktet ditt som kunstner, i tillegg til at du går glipp av verdifulle salg og nyttig eksponering. Men du må være villig til å sette deg litt inn i hvordan du beskytter deg, for å komme tyvene i kapp. Hvis ikke ligger de alltid to skritt foran deg. 

 

reverse image search

Hvis du er usikker på om bildet ditt har blitt stjålet, kan du bruke noe som heter Reverse Image Search.
Der kan du få følgende opplysninger:

  1. Finne kilden til et bilde.
  2. Finne versjoner med høyere oppløsning.
  3. Oppdage nettsider der bildet vises.
  4. Finne innholdsskaperen.
  5. Få mer informasjon om et bilde.

Bruk gjerne TinEye til å søke opp bildet ditt.

Cartoon of detective with hour glass

når tyveriet har skjedd

Har du på tross av disse tiltakene vært utsatt for tyveri allikevel, er det flere ting du kan gjøre:  
  • Lagre en kopi av det stjålede verket! Tyvene er raske med å slette bilder dersom de føler seg truet, slik at de kan fortsette i skjul via andre kanaler. Creative Commons Licenses tillater at bilder deles videre dersom eier er kreditert, og Fair Use Doctrine tillates brukt i satire og undervisningsøyemed blant annet. Sjekk først om kopien bryter med dette.
  • Finn kontaktinformasjonen (lagre den) og ta kontakt med den som har stjålet bildet. Gjør de obs på at du eier rettighetene og at de må fjerne bildet umiddelbart, kreditere deg eller gi deg kompensasjon for inntjening.
  • Rapporter kontoen til kanalene den er på (f.eks. Facebook, Instagram, DeviantArt etc).
  • Rapporter medlemmet til administratorene hvis det er inne på en Facebook gruppe. Er personen særdeles frekk, er det viktig å gjøre andre obs på dette. Si ifra til flere og varsle om tyveriet. Personen kan oppleve å bli utestengt fra kanaler, og bli svartelistet.
  • Anmeldelse. Du kan gå tungt til verks dersom du har tapt betydelige verdier på tyveriet. Snakk gjerne med en advokat før du anmelder slik at du får profesjonell hjelp.
 

Enkelte har gått smartere til verks, spesielt mot automatiske bots som laster ned innhold ulovlig. Les mer om den fantastisk artige måten de stopper tyver på –> Revenge on bots

Hvis du vet at personen eller firmaet som stjal dine verk tjener gode penger på det og ikke lar seg stoppe, kan du gjøre en gratis digital versjon tilgjengelig. Folk vil ikke betale for noe de kan få gratis et annet sted. Hvis det er mulig lag en kampanje som opplyser om digitalt tyveri, der du tilbyr kundene dine samme verk gratis eller til redusert pris. Det er litt drastisk, men det vil være en positivt holdningsmarkedsføring for deg. Kundene og andre kunstnere vil støtte deg, og i mange tilfeller ender du opp med å selge MER i etterkant.

alt er ikke vanntett

Selv om du gjør alt du kan for å stoppe tyvene, er det ingenting som er helt vanntett. Enkelte opplever å bli frastjålet verk uansett hva de gjør. Så disse metodene er ikke hundre prosent sikre, men de gjør det litt vanskeligere. Samtidig gjør de det helt klokkeklart at du eier alt du legger ut, som sikrer deg godt dersom du havner i en situasjon der advokat må involveres. For det første som dukker opp er kravet om at du må bevise at du har opphavsrett. Når det er avklart står du mye sterkere, og kan få godtgjørelse for penger tapt i tillegg til at tyven står igjen med en saftig bot.
Mickey copyright

Ikke gi deg!

Andre artikler

vil du vite mer?

Ta kontakt for mer informasjon om hvordan du bygger en trygg digital kunsthverdag. 
Det koster ingenting å investere i gode vaner. 

Woman sitting in front of computer with information bubbles

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin