Et hav av gallerier

Kunstgalleri

Det finnes tusenvis av gallerier å velge mellom når man skal ha utstilling. Noen vil man regelrett unngå, mens andre er så populære at det er større sjanse å vinne i lotto enn å få innpass.
Vanity gallerier, kollektivutstillinger, vernissasje… hva betyr egentlig alt dette, og hvorfor er det så viktig å vite forskjellen?

forberedelser

Det er mange ting å tenke på i forkant av en utstilling, derfor er det viktig å ha noen kontrollspørsmål:

Hvorfor stiller du ut? Har du noe å formidle med kunsten din? Hva slags medier bruker du? Hvor vil du stille ut? Pass på at galleriet forstår din kunstneriske stil.  

De fleste seriøse gallerier er opptatte av utvikling og inntekt, og tilbyr gjerne konsultasjon i forkant. Slik kan dere kan gå igjennom portfolioen din (ja, du bør ha laget en portfolio som viser deg fra din beste side) og finne ut hva som blir ditt neste steg.

En utstilling handler om mer enn bare å vise frem bilder. Din visjon må være tydelig. Publikum vil forvente at du går i dybden på verkene og teknikkene bak, og hva som inspirerer og motiverer deg. De er der for å ha en kunstnerisk opplevelse, og det er din oppgave å levere det. 

vanity gallerier

Man sitting in a dark gallery with money pouring down

Vanity gallerier er benevnelsen på gallerier som tar en avgift for at du skal stille ut (inngangsavgift), men ikke jobber for at du skal få gode resultater av utstillingen. Disse bør man unngå!
Dersom du betaler en avgift for å stille ut, kan du kreve at avgiften skal dekke mer enn bare leie av plass. Det kan f.eks. være reklame, markedsføring, omtale i avis etc. Hvis galleriet ikke tilbyr noe mer i prisen sin har de teknisk sett allerede fått betalt, og behøver derfor ikke gjøre noe mer for deg som kunstner. De har dekket sine utgifter, mens du står med skjegget i postkassa. Og må du markedsføre deg på egenhånd kan det bli ganske mye jobb når man også skal gjøre klart verkene, ordne invitasjoner og mye annet. Du vil ikke være alene om dette!

tradisjonelle gallerier

person standing in front of paintings in a gallery

Tradisjonelle gallerier jobber tett med sine kunstnere. De utvikler et samarbeid med deg og løfter din kunst ut til markedet så dere begge kan nyte godt av det – både økonomisk og ryktemessig.
Det finnes derimot tradisjonelle gallerier som tar en inngangsavgift, men de må ikke blandes med vanity gallerier. De inkluderer mye i sin avgift som kan være alt fra markedsføring, reklamekampanjer, omtaler, og åpningsdag med VIP invitasjon og mye mer. Tradisjonelle gallerier tar ofte heller en prosentandel av salget ditt (alt fra 10-50%), og dette er positivt selv om andelen kan være høy. Det er fordi galleriet jobber hardt for å selge kunsten din, ettersom deres inntekt baseres på at verkene faktisk selges. De utformer priser sammen med deg, og du må ikke bli flau om de setter prisen opp mer enn hva du er vant til. Et bra galleri er godt kjent med markedsverdi og etterspørsel, og vet om prisen reflekterer et sannsynlig salg.

Men ikke velg gallerier bare fordi det er en mulighet til å stille ut! Du bør gjøre research i forkant for se om galleriet passer deg. Hva slags stiler fokuserer galleriet på? Hva slags publikum går dit? Kommer du til å nå ut til dine kunder ved å stille ut der? Er det en bra lokasjon og hvordan er galleriets markedsføring for andre kunstnere? Du kan få mye informasjon ved å være med på andre utstillinger de har og se hvordan de gjør det.

Kollektiv- eller soloutstilling?

KOLLEKTIVUTSTILLINGER kan være gøy å være med på ettersom du stiller ut med flere, som gjerne tiltrekker et stort publikum. Det kan være en lærerik prosess å se hvordan andre kunstnere organiserer seg, slik at du plukker opp tips og råd til senere bruk. Vær allikevel obs på at det blir mye fokus på alle, istedenfor deg alene. Man må også følge med ettersom din sidemann kan finne på å presse prisen ned for å få salg, noe som kan slå negativt tilbake på deg. Tilskuerne kan utvikle forventninger om at de får tak i billig kunst, noe som kan ødelegge for en gunstig inntjening.

SOLOUTSTILLINGER er mer ettertraktet dersom man vil ha mer fokus på sin egen kunst. Det er roligere, og tilskuerne som kommer dit er allerede personlig interessert i deg og din kunst. Det er også høyere sannsynlighet for å tiltrekke investorer som er på utkikk etter nye og spennende kunstnere. Du kan konsentrere deg om å legge alt til rette så hele ditt konsept kommer tydelig frem, og det drukner ikke i støyen fra andre kunstnere.

Slik sett vil du få mer fokus på hva DU vil formidle med DIN kunst. 

Mitt råd er: Prøv begge deler!

vernissasje

People standing in front of artwork in gallery

Når du har funnet et galleri som passer deg, er det normalt å åpne utstillingen med en vernissasje. Det er ofte en privat visning med et publikum som får invitasjoner (VIP), som kan bestå av alt fra journalister til bloggere og fotografer. Poenget er at de skal få se bildene før alle andre så de kan lage artikler og annen omtale av utstillingen, som baner vei for andre interesserte resten av tiden utstillingen står åpen.

Det er ikke uvanlig at det serveres mat og drikke, og det er gjerne stemningsmusikk som gjør det hele til en kunstnerisk opplevelse. Det viktigste du kan gjøre er å gjøre deg ferdig i god tid så du kan vurdere bildene dine en siste gang før de stilles ut. Sørg for at lerretskanter er ferdigmalt, bestill innramming i god tid, ikke still ut våte malerier, og sjekk hele tiden med galleriet at alt er i orden med markedsføring og invitasjoner.

Og til slutt: Snakk med tilskuerne og ha det gøy!

Andre artikler

vil du vite mer?

Ta kontakt for mer informasjon om hvordan du bygger en trygg digital kunsthverdag. 
Det koster ingenting å investere i gode vaner. 

Woman sitting in front of computer with information bubbles

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin